03 juli 2009

Ikke bare har jeg gått ned i vekt, jeg har blitt sterkere.

Da var det gått en måned siden sist InBody test og nå var det på tide å finne ut om det stemte det skeptikerne forkynte - at jeg gikk ned for mye i vekt og faren var stor for at jeg mistet muskelmasse i tillegg til fett. Det å miste muskelmasse var noe jeg var veldig lite lysten på, føler jo ikke helt at jeg har for mye av akkurat det så derfor bestemte jeg meg for å gjøre en større test av kroppen å resultatet den gangen kan du lese mere om her.

Nå er det altså gått en måned siden sist og jeg tok turen for å sjekke hva som har skjedd. Vekten min hjemme viser nå ca 7 kg mindre en sist og det er jo et bra utgangspunkt.

Resultatet var faktisk så bra at jeg har gått rundt og vært stolt i hele dag. Ikke bare hadde jeg gått ned 8 kg siden sist, men skjelettet har blitt sterkere og jeg har fått hele 700 gram mere muskler.

Neida, jeg vet at 700 gram ikke er mye, men det beviser at jeg ikke mister muskler - jeg får faktisk mere. Faktisk har jeg nå bikket over grensen for hvor mye muskler en må ha for å være sterk så jeg har nå papirer på at jeg er sterk.

Totalt sett har jeg faktisk gått ned 9,6 kg med fett og det er virkelig gøy lesning.

Det eneste negative var vel at jeg hadde mistet litt muskler i beina, noe som jeg vil tippe er et resultat av mye mindre turgåing siste måneden pga mye jobb og etterhvert også alt for varmt. I tillegg hadde jeg fått litt mere vann i kroppen, noe som i utgangspunktet ikke er bra, men har søkt litt på nettet og sett at dette er et vanlig problem blant overvektige. Dessuten hadde jeg muligens drukket en god del mere før testen pga varmen. Får passe på akkurat det punktet neste gang jeg skal teste meg, ingen drikking de siste timene før jeg går på vekten.

Resultatet var derfor at idealvekten min har steget fra 94,6 til 96 kg pga økt muskelmasse og beinbygning. Håpet er vel at den skal stige til ca 100 kg for det er rundt dette jeg ønsker og lande på.

Her kan du se en scannet utgave av testen

2 kommentarer:

Geir Magne sa...

Helse score har gått opp fra 32 til 43 poeng, det er vel imponerende.

Lars Olav sa...

Ja, det er i riktig retning det.

Etter et lite søk på hjemmesidene til InBody fant jeg dette, så jeg har litt igjen:

70 eller mindre Svak eller overvektig kroppstype som trenger trening eller diett

70 - 90 Normal sunn kroppstype

90 eller mer Robust kroppssammensetning med velutviklet muskulatur

Blogglisten