05 november 2010

Den Store Kinodagen

I morgen er det den store kinodagen, en dag som for det meste har gått hus forbi meg. Denne gangen derimot har jeg og en kamerat av meg bestemt oss for at vi virkelig skal ta godt i - og vi ha lagt opp en liten løype med følgende filmer:

Despicable Me (3D)

Klokka 11.00 om morgenen starter det hele med den tegnefilmen "Despicable Me" på Saga 4. Endelig har andre selskaper en Disney/Pixar fått dreisen på å lage tegnefilmer. En periode virket det som om tegnefilmskaperne trodde at de kunne lage hva som helst og folk ville kjøpe det, nå har de skjønt at folk ønsker humor som både voksne og barn kan forstå, slik som Shrek og Istid er eksempler på. Grusome meg, som filmen heter på norsk har fått alt fra 2 i Aftenposten til 5 i Side 2 så dette blir spennende. Filmen skal selvfølgelig nytes slik den opprinnelig er laget - med amerikanske stemmer.



Avatar 3D: Special Edition

Klokken 15.00 sitter vi forhåpentligvis klar i Ringen 2 (har til og med spandert på oss en sofa), og nå er det storfilmen Avatar fra Titanic regissøren James Cameron som står for tur. Det er ikke bra å si det i det hele tatt, men jeg har faktisk ikke rukket å få sett denne filmen enda - så det er virkelig på tide. Avatar slo en rekke rekorder i fjor og var blant annet den filmen som spilte inn mest penger gjennom hele 2009 - i tillegg til den heller tvilsomme rekorden det er å være filmen som raskest fant veien ut til nettpiratene. Nå kommer den nok en gang på kino, selv om det ikke er mere enn noen måneder siden den kom på DVD - men nå kommer den med ekstra scener og i 3D :)



RED


Kl 18.45 er det turen ned til sentrum for å se actionfilmen RED. Da vi satt opp programmet var ikke dette en film som naturlig kom opp - men etter å ha sett igjennom premierefilmer denne helgen var valget veldig enkelt. Foreløpig har vi sett en tegnefilm og en eventyrfilm. Nå er det på tide med god gammeldags action, denne gangen med de aldrende skuespillerne; Bruce Willis, Morgan Freeman, John Malkovich og Hellen Mirren. Jeg skal være ærlig at her er det kun actioneffektene i traileren som fikk meg til å velge filmen - men jeg tror absolutt at dette kan bli moro.



Trolljegeren


20.30 er det tid for den norske dokumentaren Trolljegeren. Egentlig begynner den før vi er ferdig og se RED men vi satser på at reklamen varer såpass lenge at vi rekker denne fra starten - det er tross alt samme kino.

Jeg så faktisk denne filmen allerede på tirsdag sammen med Ane, men den var så fantastisk bra at jeg er nødt til å se den igjen.

Vi følger her en gruppe ungdommer fra Volda som lager reportasje, de gir seg ikke når karen de prøver å intervjue nekter å snakke og plutselig har de rotet seg inn i en av Norges kanskje best bevarte hemmeligheter. Dette er en skummel men viktig dokumentar om hvordan staten i alle år har skjult faktumet at det faktisk finnes troll.
- Ja, jeg vet at dette høres dumt ut, men det er derfor denne filmen er viktig. Her får vi faktisk være med på jakten etter troll som har rømt fra sine reservater, vi får se hvordan Staten prøver å dekke over dette med å sette ut bjørner og vi ser hvordan dette helt opp på regjeringsnivå prøves å skjules.

Dette er en sterk film og bør absolutt sees.

Ingen kommentarer:

Blogglisten