28 desember 2010

Kinoens fremtid

Jeg var på kino i dag - det er en tradisjon i romjulen. Jeg har en god kamerat i Grimstad som jeg går på kino med hver eneste jul. I år var det den nyeste Narnia filmen som stod for tur - og jeg kunne sagt mye om den, men det er jo så mange andre som har formeninger om den så jeg lar det være opp til dem.

Det jeg beit meg merke i var at det kun var et tyvetalls publikummere, om så mange i det hele tatt. Det er vanskelig å bedømme i en stor sal som tar 341 personer om hvor mange det faktisk er - når det er så få.

Filmen var altså Narnia, den hadde premiere for 2 dager siden - og er en av de store satsningen. Det er en av de første filmene man kan se i 3D i Grimstad, noe som i seg selv burde få folk til å sjekke den ut. Etter et kjapt søk på andre lokalkinoer viser det seg at nettopp Narnia var den filmen flest så 2. juledag, som er den store kinodagen. Nå vet ikke jeg hvor mange som så den i Grimstad for 2 dager siden - men i dag var det altså anslagsvis et tyvetalls som tok turen.

Hva kan grunnen være til dette? Det kan vel ikke være prisen?

Jeg fikk direkte sjokk da jeg sjekket hva prisen ville være på nett - hvis jeg bestilte på nett kostet den 120 kroner, eventuelt om jeg betalte på kinoen ville det koste 150 kroner pr person. HVA? Er det mulig? Nå skal det sies at jeg var innom kinoen tidligere i dag, og det viste seg at de hadde kuttet prisen til 120 både på nett og ved oppmøte - men allikevel.

Grimstad Kino har tydelig leid inn ett 3D system som er unikt for Grimstad Kino - for i motsetning til Oslo (og alle andre plasser jeg har vært) kunne vi ikke her kjøpe 3D briller for 20 kroner, men vi fikk låne et par store massive briller som kinoen hadde. Det var flere store lapper med oppfordring om å ta godt vare på disse - for de var dyre og måtte mange byttes ut måtte prisen på filmen gå opp.

Det virker som om de som driver kino i Grimstad tror at folk går på kino uansett hva det koster, og at man derfor kan straffe folk med å ta mer for å se filmene om vi påfører kinoen tap. I en rettferdig verden er det selvfølgelig slik at de som forårsaker skade vil lide under dette - men i den virkelige verden er det rett og slett så enkelt at blir det for dyrt, ja da dropper vi å gå.

Det er på ingen måte så langt å dra for folk i Grimstad til f.eks. Arendal eller Kristiansand - og for min del kan det jo bare bety at jeg vraker juletradisjonen og ser film i Oslo istedenfor.

Jeg har stor sympati med de som driver kinoen - det er klart, de driver jo ikke veldedighet og er helt nødt til å tjene mere enn hva man betaler. Men her er det helt nødvendig at noen tenker igjennom hva som skjer - for det er utvilsomt mye mere lønnsomt å selge billettene med reduserte priser mot å mangedoble tilskuerantallet.

Jeg er bekymret - for jeg liker kinoen i Grimstad. Da jeg var liten var faktisk Catilina en av Norges beste kinoer - husker jeg ikke feil jobbet de ansatte delvis dugnad for å få råd til å installere best mulig utstyr. Det var her jeg så "Den lille havfruen" og "Camilla og Tyven" - det var her jeg gikk med min far og så "Hvem lurte Roger Rabitt" og det var her jeg har sett filmer som Narnia og Sherlock Holmes.

For meg som ikke bor her er det selvfølgelig ikke noe problem å betale 120 kroner for å se en film en gang i året - men det jeg er redd for er at de som bor her slutter å gå, og da er det heller ingen kino igjen for meg å gå på når jeg kommer neste jul.

P.s. Vil legge til at jeg ikke kjenner prisen til denne filmen andre plasser i landet - det vil f.eks. ikke overraske meg om denne filmen koster like mye i Colosseum i Oslo, men nå er ikke kinoen i nærheten av å gi den kvaliteten man får på kino i Oslo, og det bør absolutt reflekteres i prisen.

2 kommentarer:

Tone sa...

Hei Lars Olav;)
Vet ikke om du huksker meg fra tida på Nordborg,men jeg fant bloggen din via Janne Grethe.
Det ser ut til at det er mye og mangt som opptar deg og du har en interessant blogg.
Jeg tror jammen jeg skal følge bloggen din jeg;)
Ønsker deg en fin helg,og hvis du vil kikke innom min blogg så finner du den her;
http://tonelill76.blogspot.com/
Tone

Lars Olav sa...

Hei og takk for sist - lenge siden nå :)

Ja, jeg er veldig lett og engasjere - og av og til finner jeg på å skrive om det også. Alt er nok ikke like smart, men forhåpentligvis litt underholdende.

Håper du får en flott helg og at minstemann blir raskt frisk :)

Blogglisten