18 februar 2011

Sannheten om ditt utseende?

Vi dyttes full av skjønnhetsidealer i media i ett sett og det er liten tvil om at dette ikke er sunt i det hele tatt. Her om dagen fikk ei helt normal jente beskjed på Top Model at hun var FHM chubby - og ungdommer mobber hverandre stadig vekk både i skolegården og på facebook.

Nå har Nettavisen kommet med sitt bidrag til å gjøre verden enda et hakk dårligere - Iphone appen "Dr. Sam Bedømmer Ditt Utseende".

Det første man møtes av er en liten advarsel om at "denne saken inneholder kommersiell informasjon om Nettavisens tjenester". Jeg er litt usikker på dette, for meg ser dette ut som ren reklame - og på ingen måte en sak som inneholder kommersiell informasjon - hva nå det betyr.

Ifølge saken som er skrevet av blogger og tydeligvis Nettavisens nye skribent Annette Haga, er denne unike appen helt utrolig og "I følge ryktene har Dr. Sam alltid rett."

"Applikasjonen inneholder utallige presise utseende-bedømmelser og -vurderinger, flott presentert med et skjermbilde som du kan dele med vennene dine. " Annette Haga

Dette er på ingen måte en sak verdig en nettavis - det er fra ende til annen oppdiktet tull for å skape interesse rundt et produkt Nettavisen og Side2 helt tydelig tjener penger på.

Det er ikke reklamen i seg selv jeg reagerer på, det er produktet som er rent søppel i kombinasjon med noe som på ingen måte er en sak. Jeg har mange ganger sett Nettavisen reklamere for andre typer nettspill og tjenester de tjener penger på - men disse har tross alt vært informative og morsomme, ta f.eks. nettspillet managerleague.no. Hadde de f.eks. laget en app som hadde nytteverdi så hadde det vært greit - så lenge den redaksjonelle omtalen holder seg på et visst nivå.

Men som den totale idioten jeg er så ble jeg fristet til å kjøpe idiotien - men ikke fordi jeg syntes det var en god ide, men fordi jeg ønsket å teste ut hvordan dette fungerte på Annette Haga.

Ja, det er barnslig - men fortsatt litt morsomt :)

Først litt informasjon om jenta: Hun er 20 år, bor sammen med kjæresten sin på Frogner og er redaktør på side2blogg.no og skriver på sin egen blogg nettenestea.com. Men nok reklame - la meg gå over til hva som var poenget med å svi av 11 kroner på denne appen.

Jeg fant et bilde av Annette på nettet (eller for å være ærlig så fant jeg fryktelig mange, men tok et der ansiktet vistes godt). Jeg lastet ned greiene - fyrte det opp og tok bilde av Annette for så å vente på resultatet.

Rett og slett ... ikke bra

Hva skal en si til dette? Er det en kommentar til utseendet til Annette eller er det en kommentar til artikkelen hun har skrevet for nettavisen?

Jeg kan jo ikke helt skjønne at det gjelder Annette - hun ble jo kåret av nettopp redaksjonen i Side2 til norges nest mest sexy kvinne for bare et halvt års tid siden. La oss håpe at hun ikke var lønnet i samme redaksjon da de bestemte seg for å nominere og kåre henne til dette.

... og bare sånn for ordens skyld, jeg testet selvfølgelig ut meg selv også - og her er resultatet:

Teknologien, opprinnelig laget for Paris Vogue på 60-tallet, kombinerer elementer fra Da Vinci's maleriske tolkning av skjønnhet, korrelert med en utvidet database av modellprofiler og komplekse algoritmer vurdert i forhold til Pi (3,14), og det gylne snitt.
... og for ordens skyld - jeg har ikke fått noe betalt for denne artikkelen (jeg betalte faktisk 11 kroner for appen), og ingen av bildene jeg har lastet opp er tuklet med.

2 kommentarer:

Tone sa...

Hehe...må jo le litt av innlegget ditt,det viser jo bare for en forskrudd verden vi lever i,desverre... Og det er jo ikke rart at dagens ungdom og forsåvidt vi andre også,blir helt forvridde i hodet av å se bilder og lese artikler om hvordan vi BURDE se ut... Til slutt og sist blir det jo et spørsmål om hvorvidt vi er fornøyde med oss selv som vi er og trives m det,eller om det er Dr. Sam som skal avgjøre om vi er bra nok...;)
Ha en flott dag!

Hustvedts sa...

Hei!

Leste i VL at det nå er tid for bryllup. Gratulerer så mye til deg og Ane! Håper dere får en strålende dag på lørdag, og et velsigna rikt liv sammen!

Hilsen Annbjørg og Tor Arne

Blogglisten