08 januar 2010

Bussen som redder liv


Jeg har stjålet overskriften og bildet på siden fra en artikkel på nett, det var en av mange artikler om kulda akkurat nå, og jeg skal være ærlig at mange av de hopper jeg glatt over. Jeg må innrømme at jeg synes det blir litt absurd og lese om gamle damer som sover på kjøkkenet med en åpen komfyr som eneste varmekilde og hjemvendte sydenturister som omkommer i kulda.

En ting jeg derimot ikke har tenkt på er alle de som sitter på gata og tigger penger, eller alkoholikeren som ligger å sover på et hjørne. Det er lenge siden jeg har tenkt på dem, for jeg har vært på juleferie, langt fra storbyen og godt innendørs i kulda.

Derfor begynte jeg å tenke litt da jeg fikk en melding på facebook i dag fra en journalist. Han hadde laget en artikkel om Frelsesarmeens buss som står nede ved Oslo S hver kveld for å holde varmen i de som bor ute. Der hadde en av de som jobbet der etterlyst vinterklær og så hadde han tenkt på meg som han hadde lest om hadde slanket seg. Tanken hans gikk da først og fremst til alle de klærne jeg hadde som jeg jo naturlig nok ikke trengte lengre. De som bor på gata kler seg gjerne i flere lag, og da er det ekstra kjærkomment og få litt store klær som en kan ha utenpå andre jakker.

Jeg tok en stor ryddesjau i klesskapet og fant fram alt jeg hadde av tykke gensere til jakker og regntøy (om nå det kan brukes). Jeg hadde jo egentlig ganske mye slikt, for under Tufte perioden fikk jeg masse spesialsydde og ofte varme klær.

Jeg skammer meg faktisk litt over at jeg ikke kom på dette selv, men for noen timer siden gikk jeg ned med dette og håper virkelig at noen kan få bruk for det. Husker en gang jeg gikk forbi en tigger som hadde på seg en Tufte lue. Det var den gangen vi var populære og mange gikk med slike ting men husker jeg ble ekstra rørt av det. Nå kan det hende jeg nok en gang ser folk på gata med gensere med Tufte logo på, men denne gangen er det mine egne klær som endelig gjør litt nytte for seg igjen.

Kanskje har du også noen vinterklær du ikke bruker lengre? Jeg tror de aller fleste har den typen klær som man ikke bruker lengre. Da er det bare en ting og gjøre, bor du i Oslo kan du gå ned til bussen på Oslo S etter kl 22 på kvelden.

Du kan lese mere om denne bussen her: http://bit.ly/7uBv9l

2 kommentarer:

GeirOve sa...

Veldig bra det du gjorde, klærne du gav kommer garantert til å redde liv:-). Du ser forresten utrolig bra ut etter all slankinga, det har nok ikke hvert lett, men du er jo en utrolig positiv fyr med gått humør, som heltsikkert har betydd veldig mye for det som du har hver i gjennom. Det som er helt sikkert er som du sier, at det å være fornøyd med den kroppen man har er veldig viktig. Selv sitter jeg i rullestol noe som jeg har gjort mesteparten av mitt liv,Ellers så er kroppen min lit skeiv og forvridd. Det har ikke alltid hvært lett å føle seg litt anerledes, men jeg har lært meg å like meg selv og sette pris på den kroppen jeg har, og ville ikke ha byttet den ut om jeg hadde kunnet:-) ha en fortsatt god dag mvh Geir Ove fra Stavanger

Lars Olav sa...

Hei Geir Ove

Ja, jeg håper virkelig at de kan hjelpe litt. Synes det er fryktelig kalt selv så kan bare forestille meg hvordan de som er ute lengre en meg hver dag må ha det.

Takk skal du ha. Ja, jeg har ikke nådd målet mitt enda men jeg har gått fra og føle meg ekstremt overvektig til og begynne og se at dette ligner på noe jeg kan leve med - ihvertfall i forhold til helsen.

Det er utrolig flott å høre at du er fornøyd med kroppen du har du også. Det er jo litt klisje, men jeg har lært igjennom livet mitt at det virkelig er sant: De som ikke vil bli kjent med oss på bakgrunn av hvordan vi ser ut eller hvordan vi er - de er det virkelig ingen grunn til å bli kjent med heller.

Blogglisten