11 januar 2010

Haakon, bedre kjent som Charles


Her for en stund siden fikk jeg tak i et lite brev skrevet av Kong Haakon til en venn i England. Jeg har autografen fra Kong Haakon fra før av, så det var ikke det som var grunnen til at jeg kjøpte denne - men det var omstendighetene rundt brevet.

For det første er det signert med "Haakon, better know as Charles", en ganske spesiell signatur, og noe jeg aldri har sett før.

De aller fleste har sikkert fått med seg at Kong Haakon egentlig var en dansk prins som inntil han tok på seg oppgaven å være Norges konge het Prins Carl - Charles blant venner.

Det andre som jeg festet blikket på var datoen det var skrevet, 2 desember, 1905 - kun 7 dager etter han ankom Norge.

Brevet har også monogrammet til Carl og Maud, så dette er virkelig i overgangen mellom og være Prins av Danmark og Konge av Norge.

Jeg har fått mye hjelp til og tyde det som står og det gjør virkelig ikke dette til noe mindre spennende:

"I must write you a line to thank you for your kind letter with congratulations. I trust that I have done the right thing in accepting this new position but it is very difficult especially in the beginning as I do not know any body and can not at once think and feal or know what the people here want. I do hope we may stil be able to spend some time, cause if we can not manage as before in England it would be to hard if I had to give that up too I have had to give up so much personal liberty as it is so I think that is enough. "

(det er skrevet på begge sider av brevet)

Det har nok ikke stor historisk interesse, men det og ha et av de første brevene han har skrevet som Konge av Norge er ganske spesielt. Jeg vil tro at de første dagene var spennende og gav han såpass mange nye inntrykk at det ikke var mye brevskriving han fikk tid til så det kan ikke være fryktelig mange flere brev før dette, noe som vil si at det er en av de første gangene han signerer med sitt nye navn Haakon, samtidig som det er et av de siste med Charles.

4 kommentarer:

Rune Moe sa...

Den der er veldig sjelden.
Gratulerer :-)

Lars Olav sa...

Tusen takk skal du ha, er veldig fornøyd med kjøpet. :)

Dag T. Hoelseth sa...

Jeg har tillatt meg å kommentere artikkelen din på min egen blogg:

http://dagtho.blogspot.com/2010/01/haakon-better-known-as-charles.html

DTH

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk

Blogglisten