23 januar 2010

Det nytter å hjelpe




Den siste uka har vært helt spesiell. Forrige fredag spurte Redd Barna om jeg kunne være med og hjelpe til med en auksjon til inntekt for ofrene i Haiti og jeg takket heldigvis ja.

Det begynte med at jeg sendte ut meldinger til alle jeg kunne tenke meg hadde noe å bidra med, både venner og kjente folk som jeg kun har møtt noen få ganger men som jeg var venn med på facebook eller hadde epost adressen til. Det gikk ikke lang tid før jeg fikk tilbakemeldinger fra fotballklubber om at de stilte opp med signerte drakter, enkelte personer takket ja til å sende andre signerte ting og Redd Barna fikk tak i flotte ting ifra bedrifter som støtter dem fra før.

Men det aller morsomste var John Arne Riise. Jeg fikk fort en email om at han hadde lyst til å hjelpe, og at han skulle ringe noen venner - men hadde ikke drømt om den hjelpen vi skulle få.

Jeg var stolt over alt jeg hadde klart og skaffe, men jeg ble virkelig satt i skyggen - og gjett om jeg er fornøyd med det. Han ringte rundt til en masse venner (og i motsetning til meg så kan han virkelig kalle disse menneskene for venner) og han fikk tak i de mest utroligste ting.

Her fikk vi ting fra Steven Gerrard, Francesco Totti, Thor Hushovd, Odd Bjørn Hjelmeset, Andreas Ygre Wiig, Edvald Boasson Hagen, Petter Northug, Bjørn Helge Riise, Aksel Lund Svindal, Terje Håkonsen, Morten Gamst Pedersen, Kurt Asle Arvesen, Marit Bjørgen og mange flere.

Men det aller kuleste med dette var historien som John Arne ubevist signaliserer - han ser at Haiti virkelig trenger hjelp og tenker at da må han ringe vennene sine og ordne noe slik at vi kan få inn penger. Nå er det jo ikke sånn at vi vanlig dødelige har venner som har spilt over 500 kamper for Liverpool men vi alle har venner - og da er det jo bare å finne på noe som kan hjelpe.

Akkurat nå er det Haiti som får masse oppmerksomhet, men dessverre så er det jo sånn at mennesker sliter i hverdagen hver eneste dag over hele verden. Blant annet Redd Barna prøver å gjøre noe med dette, men de trenger penger slik at de kan gjøre noe.

Det er her vi kommer inn, vi som dessverre ikke kjenner Gerrard og Totti (selv om mange gjerne skulle ønske de gjorde). Vi kan også gjøre som John Arne, ringe en venn, eller flere - og sammen finne på noe som får inn litt penger. Vi kan steike vafler å selge på kantina på jobben, vi kan finne gamle ting vi har liggende og selge det på auksjon, er man kreative eller kjenner noen som er det kan en lage noe og selge - det finnes så utrolig mange muligheter - det er bare og bruke fantasien.

Barn er jo så utrolig flinke til dette - men hvorfor sluttet vi med og tenke slik etter at vi var ferdig med Operasjon dagsverk på skolen?

Tenk om absolutt alle hadde funnet på noe, minst 1 gang i året, som gjorde at en ideel organisasjon eller lokal-lag hadde fått inn litt penger til det de jobbet med?

Det vil koste litt tid, og det vil koste litt penger - alt etter så mye man har mulighet til - men tenk hva vi alle kunne gjort sammen?

Nå er det ikke så lenge siden nyttår - og jeg håper at så mange som mulig har lyst til å gjøre et lite forsinket nyttårsløfte med seg selv - i år skal vi alle gjøre noe som gavner noen som trenger det.

Bruk fantasien, det er mange ting en kan gjøre og for utrolig mange. For noen vil det være og hjelpe til på et arrangement eller andre ting der en trenger det, og andre vil kunne finne på noe helt selv, eller sammen med andre. Det viktigste er at vi alle støtter opp med litt tid og litt penger - alt etter hva en har mulighet til.

... og for de som kunne tenke seg og hjelpe med å by på tingene som ligger ute på QXL nå så er det 2 linker og følge:


2 kommentarer:

Sondre Olsen sa...

dette var veldig kjekt å lese! Håper vi blir en nasjon som i enda større grad prioriterer å hjelpe de som virkelig trenger det.

Hustvedts sa...

Du gjør en kjempejobb, Lars Olav!
Må bare få fortelle hva vi har gjort her på Tomb, den lille "bygda" i bygda Råde; fredag ettermiddag fikk vi en melding på telefonen "Bli med på ski-og akedag. Vi møtes på fotballbanen søndag kl 14. Salg av boller, kaker, saft og kakao, og startgebyr for ski og aking. Send et pip om du har noe å bidra med til salgsboden. Hilsen to familier på Tomb." Og mange bidrog til salgsboden, litt herfra og litt derfra. Tror det møtte opp 20 - 25 familier (bortimot 100 personer?, og det er bra!!!), og både store og små storkosa seg på ski og akebrett i over 2 timer. Vi betalte for å gå skirenn (prøverundene kostet også), og i akebakken kunne du betale for å bli dratt opp. En kjempeviktig dugnad for Haiti som innbrakte nesten 6000 kroner, og en viktig sosial samling for nabolaget!
Lykke til videre med din og Redd Barnas innsamling!!

Hilsen Annbjørg i Råde

Blogglisten