12 august 2009

Se & Hør

Der var jeg tilbake i Se og Hør igjen, er en stund siden nå og hadde vel egentlig forventet at den tid der jeg var interessant for dem var over. Det har overhode ikke vært med noen form for vemod jeg dro en slik konklusjon, men feil var den uansett.

Jeg har fått mange spørsmål om å stille opp på mye rart fra ukepressen og har takket nei til veldig mye rart. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt og stille opp med dette heller men så fikk jeg forespørsel fra en journalist jeg kjenner så da stolte jeg på at det som ble skrevet var relativt sammenfallende med sannheten, og i denne saken her er det ekstremt viktig at det ikke skrives noe tull. Saken ble veldig grei den, helt korrekt alt som står på trykk (tror faktisk det er en første gang for meg at alle sitater stemmer).

Etter at bladet kom i hyllene i går har jeg hørt fra flere som har lest det og det er bare positive tilbakemeldinger, og det varmer. Meningen med det hele er og vise folk at det ikke er umulig og slanke seg, og at det er snakk om å ta tak i sitt eget liv. Når jeg, som spiste så ekstremt usunt har klart det så kan de som småspiser også klare det.

Håpet mitt er at allmennhelse kan komme ordentlig på agendaen før neste stortingsvalg. Det som er problemet i dag er at det ikke taes ordentlig tak i problemet med fedme før det er gått alt for langt. En får ofte ikke hjelp fra det offentlige før en er så overvektig at faren for å få blant annet diabetes er overhengende, og en har gjerne fått det allerede. Hvis en tenker kynisk på statens kostnadder er det ingenting som er billigere en å hjelpe en person slik at han ikke får diabetes, en om man skal ta seg av en diabetespassient resten av livet.

Jeg for min del håper at jeg har tatt tak i dette før noe slikt hender, men det har kun vært med hjelp av meg selv og en fantastisk kjæreste. Jeg har tenkt litt på det i det siste og jeg er usikker på om jeg hadde klart det uten henne.

Hva skal alle de som ikke er så heldige som meg og har en kjæreste som hjelper meg fram gjøre? Når folk jeg kjenner får som svar fra legen at det og slanke seg er enkelt, er bare og spise mindre og trene mere så viser det at vedkommende ikke er skikket til å konsultere slike passienter, og samtidig viser det holdningsproblemet i Norge generelt. Selvfølgelig er det "kun" det som skal til, men det er ikke så enkelt like vel. Det blir som å fortelle en med flyskrekk at det er bare og skjerpe seg og slutte og tenke på det, for det går jo bra. Er usikker på om flyturen etter et slikt råd ville latt seg gjennomføre.

Foto: Tor Lindseth / Se & Hør / seher.no

2 kommentarer:

Janne-Grethe sa...

Hei Lars-Olav!
Kor bra at du har gått ned så mykkje!! Det står det virkelig respekt av!
Lykke til videre:-)

Klæm fra Janne Grethe (nordborg -95)

Hans Vidar Levinsen sa...

Stå på videre Lars Olav! Vi snakkes!!

Blogglisten