28 april 2010

Ansatte får sparken pga overvekt

VG har i dag en artikkel på nett om ambulansesjåfør Stein Arve Paulsen som tydeligvis har fått sparken fordi han er i dårlig fysisk form. Det er liten uenighet om hva som er grunnen til at han har fått sparken, men Stein Arve er uenig i at testen han har tatt beviser at han er uegnet til jobben.

Om han er skikket til jobben sin pga overvekt eller ikke har ikke jeg noen formening om, men når du er 188 og veier over 130 kilo så er det liten tvil om at du har en betydelig helserisiko. Om det derimot er oppsigelsesgrunn er jeg meget uenig i. Skal vi få et samfunn der folk får sparken fordi de har lagt på seg?

Hvorfor kan ikke arbeidsgiver gå inn sammen med de ansatte og gjøre noe med problemet?

Det er heldigvis flere arbeidsgivere som har skjønt at sunne og friske medarbeidere ikke bare yter bedre men gir bedre trivsel på jobben. Gymtimen AS er et firma som går inn i bedrifter hjelper de ansatte med og komme i bedre form.

Hvorfor kunne ikke Nordlandssykehuset, Paulsens arbeidsgiver, tatt kontakt med et slikt firma for å bedre miljøet blant alle de ansatte istedenfor og bare konkludere med at han som veier mest er uskikket til jobben - når han i realitet løp like fort som en kvinnelig medarbeider som beholdt jobben.

5 kommentarer:

Promontoryhome sa...

"Skal vi få et samfunn der folk får sparken fordi de har lagt på seg?"

Ja i noen tilfeller skal de det. Om de har en jobb hvor det er satt visse fysiske krav, bør de miste jobben om de ikke klarer å holde disse. Hvorfor skal arbeidsgiver gis ansvar for at folk som spiser for mye skal holdes i arbeid? Dette må de gjøre noe med selv. Ikke kom her og si jeg har prøvd alt. Slutt å spis så mye og begynn å trene.

Lars Olav sa...

Jeg skjønner godt at det finnes jobber der det er fysiske krav - slik som politi, brannmenn og helsepersonell, men det blir for enkelt og dytte ansvaret over på den ansatte alene. Arbeidsgiver er nødt til å ta et sosialt ansvar og være behjelpelig slik at de ansatte har et tilbud som gjør at de kan holde seg sunne og gode.

Ta f.eks. Norges Fotballforbund, alle de ansatte der har tilgang på gratis treningsstudio.

Bidrar derimot arbeidsplassen med hjelp uten at arbeidstaker ønsker og gjøre noe - ja da blir det noe annet.

Men det å si at overvektige kun ene og alene er skyld i det selv og kan løse dette enkelt ved å spise mindre og trene mere er så ekstremt naivt at jeg ikke får satt ord på det.

Promontoryhome sa...

For enkelt? Din egen helse er ditt eget ansvar og ingen andre. Hvor dum går det an å bli? Har selv vært overvektig, og det eneste som hjalp var å spise mindre og trening. Reportasjen sier heller ingenting om de har en avtale eller ikke, så det har her ingen betydning. Hvorfor er det blitt slik at alt ansvar legges over på arbeidsgiver her i landet. Vær gla du har jobb, og gjør noe for å beholde den. Arbeidsgiver er selvfølgelig tjent med å ha slike tilbud, men å kalle det deres ansvar er for dumt. Jeg selv benytter meg av ett slikt tilbud, men hadde trent uansett om jeg hadde det eller ikke fordi det er bra for min helse. Forstår ikke hva som skjer her når overvekt skal bli alle andre sitt problem og ikke ditt eget. Dette blir for dumt...

Lars Olav sa...

Jeg sier da heller aldri at det er alle andres problem og ikke ens eget, i innlegget du kommenterer skriver jeg jo at det blir noe annet om arbeidstaker ikke bidrar selv på tross av hjelp.

Nei, det står ingenting om at han har blitt tilbudt hjelp eller ikke - men veldig mye tyder på at han ikke har blitt tilbudt dette. Hadde så vært tilfelle ville garantert arbeidsgiver brukt dette i argumentasjonen opp mot media.

Det er helt klart mange som burde ta tak i seg selv, men det finnes også veldig mange som forsøker gang på gang uten og få det til. Så flott og høre at du fikk det til på egenhånd, ingenting gleder mere - men vi må ha respekt for at ikke alle får til det samme selv om vi får det til.

Etter din logikk kan vi jo slutte og behandle alle som røyker for kreft, alle som drikker for leverskader og så videre.

Jeg tror vi kommer langt med litt ydmykhet overfor at enkelte mennesker har problemer med ting jeg og du finner naturlige.

Promontoryhome sa...

Jeg er ikke enig at det er arbeidsgivers ansvar og hjelpe. Om du ikke klarer dette selv, må du kontakte helsevesenet, gjerne litt før du mister jobben. Slutte å behandle?? Hvor får du det i fra?
En kommer langt med litt ydmykhet ja, men det kan gå for langt som her. Ett krav er satt. Hold det.

Blogglisten