03 april 2010

Tidenes største hype?

Det har i det siste vært skrevet fryktelig mye om iPad, som tydeligvis har blitt lansert i USA i dag. Dagbladet har i dag skrevet en fantastisk sak om Geir Øiestad (41) fra Asker som sikret seg iPad på et kjøpesenter i New Orleans.

Det er den mest fantastiske saken jeg har lest på fryktelig lenge. Her har vi altså en kar som har lagt ferie sin til New Orleans kun fordi han kan få tak på en iPad på lanseringsdagen, og som han selv så flott beskriver det var begrunnelsen at "det er moro å ha noe som ingen andre i Norge har, så lenge det varer. På jobben er det mange entusiaster som blir grønne av misunnelse"

For de som lurer på hva en iPad er så forklarer Geir det så flott med at "det er som en forvokst iPhone, bare med bedre grensesnitt og skjerm" .... og kanskje jeg kan legge til at det heller ikke er noen telefon? Han har altså kjøpt en flott stor skjerm til 3000 kroner som er en forvokst iPhone telefon - men uten telefonfunksjonen.

Men likevel er Geir veldig fornøyd. Han har planer om å bruke denne for det meste til surfing på nettet og se filmer. Med tanke på at den er på størrelsen med en liten bærbar PC (og koster akkurat det samme) så har han ikke mulighet til å putte den i lomma og enkelt ta med seg.

Jeg skjønner at det er fryktelig gøy å kjøpe ting som ingen andre har, bare fordi alle andre vil bli SÅ misunnelige, men når man legger ferien sin til USA for å betale 3000 kroner for en stor skjerm som egentlig er en "forvokst iPhone" (uten telefondelen) så har man litt for mye penger.

Et lite tips til de som kunne tenke seg en liten kjekk skjerm som kan vise filmer, bilder og dokumenter samt og surfe på nettet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582680

Ja, jeg vet at det er en PC, og at det helt sikkert ikke er like spennende - siden alle vennene dine også har en slik - men den kan faktisk MYE mere enn den forvokste iPhonen.

Nå kan det se ut som om jeg prøver og drite ut Geir her, i så tilfelle beklager jeg på det sterkeste. Jeg har ingenting imot Geir eller noen andre som synes det er veldig god pengebruk å kjøpe denne og mange andre ting som heller ikke har fryktelig stor nytteverdi (har sikkert noen av de hjemme jeg også). Det jeg synes er latterlig er Dagbladet, og alle de andre mediene, som velger å skrive såpass mye om et produkt som bare er en hype.

Når jeg var med og hadde nettauksjon for Redd Barnas arbeid etter tsunamien var det ingen som ville skrive om denne. Jeg tipset en masse aviser å henviste dem til Redd Barna og de som jobbet der - slik at de kunne skrive om alle de flotte tingene blant annet kjente idrettsutøvere hadde gitt. Neida, dette var ikke interessant - men hvorfor var det ikke det? Heldigvis ble John Arne Riise med på laget og da var alt MYE mere interessant - da ble det skrevet masse om auksjonen, men det var fortsatt umulig og få flere medier til å skrive om hvor den var fordi de ikke ville gi gratis reklame til QXL. Det er tydeligvis et stort tabu for media og gi noen gratis reklame, og det i seg selv er jo greit, men her gies det gratis reklame i millionklassen til et produkt som bare er et leketøy for Apple fantaster uten noen form for nytteverdi for øyeblikket som ikke andre produkter leverer mye bedre. Det jeg prøvde å skaffe reklame var en veldedeighetsauksjon som kun hadde som formål og hjelpe folk i nød.

Nei, media burde virkelig skamme seg og gå litt mere i seg selv og tenke ut hva de ønsker og bidra med.

1 kommentar:

bhsand sa...

TAKK for innsiktsfull kommentar. Jeg er veldig enig, og medias vegring for "gratisreklame" går langt utover det som fornuftig kan forklares. For eksempel under OL, hvor ingen medier linket til 100 % gratis streaming av øvelsene de omtalte hos NRK. De skrev heller et tekstsammendrag... Money talks - dessverre i alt for stor grad, slik at det fører til både dårligere moral og dårligere sluttprodukter for oss som lesere/lyttere/seere.

Blogglisten