29 juni 2009

Vekten er en merkelig oppfinnelse

I utgangspunktet har jeg bestemt meg for å kun veie meg hver mandag, og stort sett fungerer det veldig bra men den siste uken har jeg vært skikkelig spent.

Sist jeg veide meg lå vekten på 142,2 og jeg håpte at jeg med mye trening og god kontroll på mat spisingen ville klare og gå under 139,9 på en uke. Så den siste uken har jeg vært på vekten hver eneste dag i håp om at jeg gikk mye nok ned og det har virkelig gått dårlig.

Det enkleste hadde vært å sagt at vekten er en merkelig oppfinnelse, men det er vel i bunn og grunn er det vel kroppen som er merkelig. Fram til i går hadde jeg knapt gått ned noe i det hele tatt, var vel snakk om ca 2-300 gram. I dag morges derimot hadde jeg merkelig nok plutselig gått ned 1,4 kilo siden forrige uke, noe som gjør at jeg gikk ned over 1 kilo siden i går - og det uten at jeg trente eller spiste noe spesielt lite i går.

Dette har skjedd før også når jeg har veid meg hver dag, så jeg burde jo strengt tatt lært nå.

Så konklusjonen min er at kroppen er merkelig og den kan gå både litt opp og ned fra dag til dag uten at det er noen spesiell grunn til det. Skal man passe vekten er det lurere og veie seg en gang i uka, da får en et bedre bilde av hva som skjer med kroppen.

3 kommentarer:

Unknown sa...

En annen ting som er viktig (og det vet du kanskje), er at du veier det til samme tid også. Så vidt jeg har skjønt kan vekta di svinge til dels ganske mye i løpet av en dag, så hvis du skal få tålelig gode data er det viktig at du veier deg omtrent til samme tid også. Men i bunn og grunn er det aller beste verktøyet å se på hvordan vekta utvikler seg over tid, ikke bare differansen mellom to enkeltveinger.

Anonym sa...

1. bruk den samme vekten hver eneste gang.
2. vei deg til samme tidspunkt hver gang (gjerne om morgenen etter at du har vært på toalettet)
3. vei deg kun en gang i uka, og det er max.
4. bruk et målebånd for å notere fremgang mer enn antall kg. som du sier så varierer vekten veldig (også om du følger tipsene ovenfor), men et målbånd kan vise fremgang selv om vekten står stille. mål midje, rumpe, lår, overarm, hals og legg og se at du blir mindre for hver eneste uke som går. Noter deg tallene og før en oversikt - da kommer du garantert i godt humør :) Når alt kommer til alt er det vel gjerne hvordan kroppen forandrer seg som er det viktige, og ikke hvilket tall som står på vekta. det tallet er det jo bare du som ser. fremgangen din ser alle!

Lone sa...

Enig med Anonym. Målebånd er viktig. Hvis du trener får du jo mer muskelmasse og det veier.

Blogglisten