31 mai 2009

Det er ikke greit å sprekke

Jeg leser fra tid til annen artikler om sunt kosthold og slanking og mange fremholder mantraet om at "det er greit å sprekke". Tanken er selvfølgelig god, skulle man havne i en situasjon der man sprekker så skal man i ettertid tenke at "ja, ja, det er lov å sprekke, det gjør jo ikke noe - jeg fortsetter bare der jeg slapp".

Problemet slik jeg ser denne "sannheten" i dagliglivet er at den brukes helt mot sin hensikt. Det virker som om folk tenker at en kan sprekke litt innimellom hvis suget blir for stort, og kose seg med pizza, kebab, smågodt eller hva det nå måtte være. Men dette er selvfølgelig ikke greit, en skal tenke helt motsatt.

Det er IKKE greit å sprekke. Er man ute blant venner, i et bryllup/konfirmasjon, eller bare en hyggelig kveld sammen med venner og god mat, så er jeg bare nødt til å tenke at jeg dessverre ikke har muligheten til å spise/drikke alt som blir servert. Jeg har rett og slett ikke godt av det, og det vil bare ødelegge den prosessen jeg er midt inni. Er jeg flink derimot kan det jo godt hende at jeg kan tillate meg dette senere i livet, men akkurat nå vil det ødelegge mere en hva det smaker der og da.

Skulle jeg sprekke så er jeg selvfølgelig nødt til å si til meg selv at; "ja, ja, det var utrolig dumt av meg - men nå skal jeg ikke drite meg ut mere, tilbake til slankingen". Skulle det derimot skje flere ganger får en bare gjenta den setningen.

Intensjonen må hele tiden være at det ikke er greit å sprekke, for det er faktisk ikke det. Får man den innstillingen til kostholdet man har så tror jeg man kommer mye lenger. Dessuten er jeg sikker på at man etterhvert vil synes det er lettere og si nei til fristelsene rett og slett fordi hodet er mer og mer innstilt på at dette er mat jeg virkelig ikke kan spise.

6 kommentarer:

Miriam Elisabeth ツ sa...

Så flott at du deler prosesen med andre. Kjenner meg igjen i det du skriver. Sprekker dessverre en gang i blant jeg :( Og kommer nok aldri til å nå målet mitt... Men stå på du! Jeg har troen på deg :)

Lars Olav sa...

Takk for hyggelige ord, bloggen har blitt til en fin måte og holde fokuset oppe.

Hvis du har sunne mål ser jeg ingen grunn til at du ikke skal klare det. Det at du har sprukket noen ganger betyr ikke at du ikke får det til.

Det er ikke greit og sprekke, det vet alle som slanker seg, men det betyr ikke at sjansen er borte. Det er bare og tenke igjennom hva som gikk galt og legge opp til at det ikke skjer igjen ;) Skulle det skje enda en gang så er det bare og begynne påan igjen. Bare og passe på at sprekkene ikke får ta knekken på prosjektet :)

Lykke til videre.

Miriam Elisabeth ツ sa...

Kom aldri no svar hos meg, så måtte inn igjen å se om du kanskje hadde svart her ;)

Takk for råd :)

Husker deg såvidt fra, nå tenker du vel Tufte IL, men jeg skulle si Fjellheim faktisk ;P

Ha en super helg!

Lars Olav sa...

Ja, beklager den, har ikke skjønt hvordan det er mulig og sende meldinger direkte til andre vi blogg.

Husker du meg fra Fjellheim? Du var da ikke gamle jenta da jeg gikk der oppe ;)

Elin Mari sa...

Veldig enig med deg i at det ikke er greit å sprekke! Blir så irritert hver gang noen sier det, for det ødelegger jo så masse.
Jeg har jo slevsagt også sprukket, men stort sett med måte, og jeg prøver raskest mulig å redde stumpene, og komme på sporet igjen.
Lykke til med nedgangen, vises jo godt!

Anonym sa...

Les hele bloggen, ganske bra

Blogglisten