14 mai 2009

Fristelser i hverdagen

Det er utrolig vanskelig å legge om på kostholdet. Det er jo en grunn til at jeg har blitt så stor som jeg er og det er ene og alene elendig kosthold i kombinasjon med minst mulig mosjon. Det er jo så utrolig godt med is, brus, kebab og pizza.

I begynnelsen måtte jeg bare være ekstremt hard. Jeg satt opp en plan og den måtte jeg følge slavisk, så kan en forandre på den etterhvert når en har oversikt over hva det en putter i seg inneholder. Jeg er dessverre utrolig lat. Det er sikkert et resultat av vekten, men om morgenen var det mye enklere og stikke innom kiosken og kjøpe en pølse i brød istedenfor og lage frokost. Har mange ganger forsøkt og være flink men det gikk jo dessvere så dårlig. Jeg skal komme tilbake til hva jeg spiser i et senere innlegg, men først vil jeg skrive litt om det som har vist seg og være det største problemet ... venner og familie.

Det å være overvektig er ikke noe man liker å prate med andre om. Det er for mange lett og spøke med det, men i bunn og grunn er det kun en forsvarsmekanisme. Det er lettere hvis alle ler av det hvis det er du selv som har kommentert det. Problemet blir enda større når man velger og legge om livsstilen for det forteller alle at "nei, jeg er ikke fornøyd med og se ut som jeg gjør" og det er fryktelig sårt. En liker ikke og være sårbar overfor andre, spesielt ikke venner og familie. Jeg har bestemt meg for å fortelle om dette fordi det setter mer press på meg, men jeg skjønner godt de som ikke gjør det, for det er ikke lett.

Men jeg har opplevd noe som jeg aldri skulle tro, og det var at folkene rundt meg i hverdagen skal gjøre det vanskeligere.

Jeg har lagt merke til det før, da jeg var ute og ikke drakk. Jeg er avholdsmann å fikk derfor hele tiden spørsmål om hvorfor jeg ikke drakk. En måtte liksom ha en unskyldning, og selv om det fort kunne se sånn ut var jeg jo ikke gravid. Jeg begynte etterhvert til å tulle med at jeg jo var en profesjonell fotballspiller og at jeg derfor måtte tenke på karieren. Det fungerte overaskende bra hver gang, og gjorde at alle fikk en god latter.

Men nå har jeg opplevde det med mat. Jeg blir påspandert det ene og det andre, og oftest er det jo ting med ekstremt høy kalorimengde. Når jeg forsøker å si at jeg passer litt på vekten om dagen får jeg bare til svar at det sikkert ikke er så nøye, det gjør jo ingenting om jeg koser meg litt.
Det som er det verste er at disse menneskene gjerne er tynne og flotte, og hvorfor skal jeg ta imot helseråd fra en voksen mann som bruker medium i t-skjorter? Hadde jeg sett ut som dem hadde det jo selvfølgelig ikke vært et problem.

Nå skal det sies at jeg har en fantastisk familie, og kjæreste - så der får jeg all den støtten jeg trenger. Men jeg vet fra andre at dette problemet gjerne gjelder famlie like mye som det gjelder venner.

Har folk noen gode råd til hvordan man kan kvitte seg med dette problemet er det bare og komme med forslag. Det hadde vært flott og sammlet noen gode linjer en kan bruke når presset står på som verst.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Her er punktene jeg har brukt, med suksess:

* Sett det kun kortsiktige mål.
- Lange mål blir blir for uvirkelige. Da blir det lett å gi opp...

* Ikke overdriv slankingen

* Unn deg selv noe godt, når du har fortjent det.

* Vær så åpen du kan med omverden.

* Ikke sult deg slank!

Masse lykke til!

Husk det viktigste:
Sett deg kortsiktige mål, og gi deg selv belønninger når du har klart målene!

Hans Vidar Levinsen sa...

Hei på deg!
Det jeg selv har gjort er å være så åpen som mulig overfor alle som jeg treffer på...
"Jeg har endret min livsstil, og takker hjerteligst for tilbudet, men nei takk!" samt gjerne en kort forklaring på hvorfor livsstilen er endret "min overvekt begynte å redusere min livskvalitet, derfor har jeg endret livsstil"
Funker ikke den kan ikke folk ha ører å høre med.

Stå på Lars Olav, dette klarer du (og jeg)!

Geir Magne Karlsen sa...

Huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet for å ha servert pizza. Og i tillegg prøvd å presse på deg potetgull og annet godteri.

Håper jeg er tilgitt og du kommer på besøk igjen på tross av det :-)

Lars Olav sa...

Det skal du ikke tenke på, du forstod jo med en gang at det var en dårlig ide :) Det er de som ikke forstår at jeg mener alvor når jeg sier nei jeg tenker på. De som bare sier at det kan da ikke gjøre noe med bare litt.

Amalie sa...

Du kan si at du ikke tåler sukker.

Folk pleier å godta alt som har en medisinsk årsak.

Linda sa...

En burde jo ikkje måtte finne på unskyldninger som at "jeg tåler ikkje sukker"...

hvis du har sagt til de at du prøver å legge om livsstilen og gå ned i vekt og de ignorerer det, så ville jeg prøvd å forklare at dette faktisk er veldig viktig for deg og at du trenger støtte for å gjennomføre det. Kanskje forklare hvordan overvekten faktisk nedsetter livskvaliteten.. Er de slanke/normalvekt selv, skjønner de nok ikkje sånt automatisk..

Jeg har selv møtt samme reaksjonen fra venner og da forklarte jeg at jeg ville gå ned i vekt av helseårsaker og at det var viktig for meg og da forsto de med en gang.

Håper det ordner seg for deg :):)

Lars Olav sa...

Takk for tilbakemeldinger. Det går foreløpig veldig bra med meg, jeg irriterer meg nok mer over det en hva det får konsekvenser.

Men det er ikke slankingen i seg selv folk ikke forstår, når en er så stor som meg så forstår alle det. Det som er problemet er at folk ikke tror at det de tilbyr er så ille som det faktisk er.

Det blir litt på samme måte som om en sa til en avholdende alkoholiker at det kan da ikke skade med et lite glass. Det er ikke det lille glasset som er problemet, det er alle de som kommer etterpå som er problemet.

Har en problem med usunn mat er det lurest og totalt kutte ut det som er problemet.

Anonym sa...

Ønsker deg lykke til. Jeg la om kostholdet i juni -08. (Og har vært veldig flink.)

Det som virket på meg var å være veldig streng i begynnelsen - sta som et esel. Da resultatene kom; motiverte det meg til å fortsette.

Er enig med det første innlegget: Sett deg en del kortsiktige mål og berøm deg sjøl etterhvert som du når delmålene.

Når det gjelder de som er ubetenksom med kommentarer og ikke-støttende holdninger: Jeg tenker på dem som uvitende og egosentriske. Det hjelper meg til å være rakrygget og stanhaftig.

Lykke til!

Blogglisten