18 mai 2009

Fremgangen er motiverende

Nå er det noen dager siden sist, men det har skjedd mye siden den gangen. En har f.eks. feiret en av de høytidene i året der usunn mat er i sentrum (pølser og is).

Jeg bestemte meg tidlig for at jeg ikke ønsker og belønne meg selv med dårlig mat, det vil gi meg et helt feil fokus på hva jeg egentlig ønsker. Men 17 mai er jo 17 mai så jeg bestemte meg for over en måned siden at akkurat denne dagen skulle jeg ha en bacon pølse i brød med rekesalat samt is og brus.

Når det gjalt brusen er jo den grei, jeg drikker TabXtra (noe jeg har gjort i snart 15 år) og selv om det er mye dritt i den så legger man ikke på seg. Is fant jeg også ut til min store overraskelse at ikke er så fryktelig usunnt om man velger rett. Pølsa derimot var jo en kaloribombe av de få, men jeg tok den som middag denne dagen.

Det som overrasket meg var at det ikke var så fryktelig godt med den pølsa. Missforstå meg rett, den smakte godt, men det var ikke noe bedre en f.eks en Fedon King burger fra Burger King som er veldig god og sunn. Så da er jo den veldig grei fremmover, er jo ingen grunn og gå for den pølsa.

Is derimot skal jeg kose meg med noen ganger i sommer, kanskje en gang i uka eller noe slikt. Det er jo bare og gå en ordentlig tur så forbrenner man 3-4 ganger så mye som isen gir deg. Men pass på at man velger rett is, for noen er verre en andre. Dette finner man ut på produsentenes hjemmesider.

Men så til slutt tilbake til det jeg har bestemt meg for at skal bli belønningene mine fremmover og det er nye klær.

Siden det var 17 mai var jeg og kjøpte nye bukser og skjorte. Den nye skjorta måtte jeg ned 4 størrelser på og buksa var enda mer påfallende for den gammle var 148 og den nye var 132. Nå skal det sies at den nye var litt stramere en hva den gammle var da jeg brukte den i jula men det er uansett ned minst 10 cm.

Så nå har jeg bestemt meg, 1 gang i måneden skal jeg kjøpe ny bukse og skjorter/t-skjorter

Det er ingenting til nå som har gjort meg så glad som og handle klær.

..... og til slutt over til vekten. Jeg var litt redd i dag morges da jeg skulle veie meg, men jeg hadde faktisk gått ned ca 1,5 kilo sist uke også på tross av en relativ utskeielse på søndag.

6 kommentarer:

Lone sa...

Har du foressten tenkt noe på hvor mye det er sundt for deg å gå ned per uke/per mnd? Kom bare til å tenke på det :)

Lars Olav sa...

Ja, det er anbefalt og gå ned 1-2 kilo i uka, mer en det kan være skadelig da det fort er andre ting en fett som forsvinner (muskler etc.)

Men i mitt tilfelle gikk jeg ned ca 3 kilo i uka de første ukene, og det samme gjorde jeg nå for to uker siden. Jeg ser ikke på det som noe stort problem da jeg trener en god del og derfor forbrenner mere. Dessuten er det lettere og gå ned noen kilo ekstra når det er så ekstremt mye for mye. Det hadde vært mer skummelt om jeg veide 10 og gikk ned 3 i uka en om jeg veier 60 for mye.

I snitt ser jeg at jeg har gått ned ca 2.

Inger Brit sa...

Så gøy å lese bloggen din LO :) Stolt over hva du får til! Stå på broderen. Klem fra oss i sør!

Annette sa...

Sånn i forhold til kledsstr du brukte i Tuftetiden.. (rett etter Tuftetiden).. hvordan er kledstr nå??

Lars Olav sa...

De er litt mindre nå. Da jeg var ferdig med første sesongen brukte jeg bukser i str 52, nå er jeg på 50 og ser at det ikke er lenge til at jeg er nede i 48

gkvel sa...

Takk for flott blogg... Selv har jeg blitt bedt om å gå ned 10 kg pga en operasjon jeg venter på... Men det er vanskelig :/ Har gått ned fra 97 til 85, men jeg skal ned til 75... Aner ikke åssen jeg skal klare det jeg. Orker ikke tanken på helsestudio, så da blir det vel å gå turer med hundene og stramme inn på mye av livets goder...som softis og pølse med alt :)
Lykke til du og - jeg skal følge med her...
Kom gjerne med forslag til snacks en lørdagskveld :)

hilsen grete von hippie

Blogglisten