13 mai 2009

Hva, hvem og hvorfor?

Jeg følger opp innlegget fra i går med litt info om meg:

Jeg har alltid vært kraftig, men aldri så kraftig som jeg var i begynnelsen av mars. Som den høye karen jeg er har nok få, meg selv inkludert, skjønt hvor ille det stod til. Det er liksom lettere og fordele vekten på på nesten to meter.

Grunnen til at jeg har blitt som jeg har blitt er ene og alene fordi jeg har spist helt feil mat i tillegg til at jeg har beveget meg alt for lite. Mange av måltidene bestod i Baconpølse med rekesalat, eller kanskje en pizza eller en kebab. Noen ganger lurte jeg meg selv til å tro at det jeg spiste var sunt, men det hjalp jo ikke når det aller meste ikke var det.

En liten periode overrasket jeg meg selv, og det var da jeg spilte for Tufte. I den perioden gikk jeg ned flere størrelser i klær, og det faktisk på tross av at kostholdet fortsatt var labert. Dessverre varte denne gode tiden kun da det var organiserte treninger, så snart det var over sank jeg tilbake til gammle synder. Men jeg tok med meg noen erfaringer som nok gjorde det lettere for meg og ta en besluttning om at jeg måtte gjøre noe denne gangen. Jeg visste at det jeg før hadde betraktet som umulig faktisk var mulig.

For min del var elendigheten gått så langt at jeg fikk vondt i ryggen av og gå korte strekninger slik som en tur opp Karl Johan. Jeg har jo alltid visst at jeg var overvektig men først da følte jeg at dette ikke bare gikk på selvbildet lenger, men jeg begynte og få nedsatt livskvalitet. Jeg gikk på vekten hjemme (for første gang på mange år) og kunne konstatere at det stod "ERROR" i displayet. Det hjalp jo ikke og bytte batteri en gang så da måtte jeg konstatere at jeg veide mer en 150 kilo som var maksgrensen for denne vekten.

Jeg satt meg ned og lurte på hva jeg skulle gjøre? Gå fungerte jo ikke, da fikk jeg vondt i ryggen, så jeg måtte gjøre noe med maten. Jeg gikk til det ekstreme skrittet og begynne på pulver og matterstatninger.

Etter noe få uker på kur la jeg derimot merke til at jeg begynte å komme i mye bedre form og da begynte jeg å gå ... masse. Jeg kommer til å fortelle mye mer etterhvert hva jeg spiser, hvordan jeg trener og hva jeg generelt gjør. Enkelt sagt gikk jeg tilbake på noe jeg selv hadde lovet meg, å aldri telle kalorier.

Etter noen uker kjøpte jeg også en ny vekt. Denne gikk til 180, og den stoppet ikke langt under. Da hadde jeg holdt på en stund, så jeg vil derfor forsiktig anslå utgangspunktet mitt til 180.

Nå derimot, ca 10 uker etter kjøpet av den nye vekten , veier jeg 154 kilo. Jeg er på god vei til å bli en slankere og penere mann, med mye bedre selvtillit og forhåpentligvis bedre selvkontroll når det kommer til mat. Jeg har fortsatt en veldig lang vei og gå og garantert mange utfordringer i vente, men jeg håper jeg skal få det til.

12 kommentarer:

Karine sa...

Har du sjekka ut Paul McKenna sitt show ang. å gå ned i vekt. Han har 4 grunnprinsipper:

Golden Rule #1: When you are hungry, EAT
Golden Rule #2: Eat what you want, not what you think you should
Golden Rule #3: Eat CONSCIOUSLY and enjoy every mouthful
Golden Rule #4: When you think you are full, STOP eating

http://www.dietdetective.com/lose-weight/paul-mckenna.aspx

Det siste er å gå minst så og så mange skritt pr. dag - om man kan.

Anonym sa...

Gratulerer med tapet av mange kilo!
Kommer til å følge bloggen din framover, trenger motivasjon selv. Jeg er ikke smellfeit, men har en BMI på over 30, noe som da er satt til "fedme".. Etter jeg fikk barn har vekten bare steget, og selvtillitten bare sunket. Jeg skal ikke ned " mer" enn 20 kg. Men dette er nødvendig for blodtrykk, diabetes og ikke minst selvtillitten.
Jeg blir så glad når jeg ser at du kan være så åpen om dette. Det må være en lettelse for deg! Hos oss er dette ett tabu evne, og jeg har ingen å støtte meg til. Noe som gjør dette ekstra vanskelig..

Uansett, lykke til!!

Reier sa...

Blir spennende å følge med. Lykke til!

Alf sa...

Du skriver veldig bra. Det gjør at bloggen din kommer til å funke både for folk i lignende situasjoner og for folk som kjenner deg. Stå på, Lars Olav!

Lillabethos sa...

For en flott blogg! Her skal jeg innom å se hvordan det går med deg!
Stå på, du er super!
Og nå har du linken til vår blogg også;)

Celeste sa...

Så flink du har vært vennen:)
Klem fra Celeste (celeste.blogg.no)

Linda sa...

Heisann Lars :)

Dette vil jeg følge med på videre :):) Håper det kan motivere meg til å endre mitt kosthold / livsstil og... Jeg hadde lovt meg selv å aldri gå over 100 kg, men så flytta jeg til England og der er snop utolig mye billigere enn i Norge, og da blei det plutselig veldig lett å kjøpe mer... Overvekten og kostholdet går veldig utover energien og motivasjonen min generelt,så her trengs det forandring..

Lykke til videre! Håper du klarer det!!

Klem fra "kusine" Linda

FR sa...

Flott at du så ærlig deler på denne bloggen!

Anonym sa...

lykke til videre med slankingen :D
stå påå!

Anonym sa...

Hei Lars Olav.

Hadde vært interesant å høre dine tanker og synspunkter rundt slankeoperasjoner. Tenker da på Gastric Bypass, Banding etc...

Ikke fettsuging, da dette er mer plastikkkirurgi.

Lars Olav sa...

Hei, tusen takk for alle tilbakemeldingene.

Jeg har hørt om Paul McKenna ja, og han har absolutt noen gode ideer om det mentale rundt det hele.

Når det gjelder siste innlegget om slankeoperasjoner så ser jeg helt klart fordelen med dem, og at for noen er dette eneste måte og få det til på.

Jeg kjenner folk som har tatt slike opperasjoner, og for dem har det fungert utrolig bra. Dette er uansett noe en må konsultere mye med sin lege om.

Dessuten må en huske at slankeoperasjon ikke er noen enkel løsning. PGA inngrepet blir en tvunget til å legge om livet sitt drastisk både før og etter spesielt etter inngrepet.

Jeg valgte derfor den drastiske endringen først for å se om det fungerte alene, og det har det som sagt gjort til nå.

Dessuten er ikke slike opperasjoner helt ufarlige. Er en dødelig overvektig og ikke klarer og gå ned på noen annen måte er det helt klart et viktig hjelpemiddel men en bør prøve kostholdsendringer og trening først.

terje sa...

En strålende start på blogg-karrieren må jeg si. Kommer til å følge med på hva du foretar deg. Lykke til!

Hvis du har tid, ta en tur innom min blogg terjeslillehjorne.blogspot.com

Intet edelt formål med bloggen min dessverre...

Blogglisten