16 mars 2010

Ingen grenser for frekkhet

Jeg leste akkurat at nok en forsker av et eller annet slag har funnet formelen for oppmerksomhet i media - kritisere en tv program som publikum elsker.

Det har tidligere skjedd med programmer som "Tore på Sporet" og "Først & Sist" og nå er det programmet med Lars Monsen på NrK, Ingen Grenser, som står for tur. Programmet handler om en liten gruppe funksjonshemmede som med hjelp fra Lars Monsen skal forsøke og ta seg gjennom ullent terreng og bryte grenser for hva de selv trodde var mulig. Programmet er helt utrolig flott, og jeg fikk en sånn god følelse av og se det som jeg sjeldent får.

Dessverre så har tydeligvis en professor funnet ut at han skal drite ut disse deltakerne med og si at populariteten grunnes i "freakshow" fenomenet og ikke fordi vi synes det er et flott program som viser at alle kan bryte grenser i livet. Mange bryter grenser hele tiden, men det er flott at vi har disse programmene som viser oss det gode i mennesker fremfor Paradise Hotel som bare er nedbrytende. Jeg tror at veldig mange liker dette programmet fordi man misunner dem litt opplevelsen, samtidig som vi identifiserer oss ganske mye med deltakerne. Ikke fordi vi mangler et ben, arm eller på annen måte er funksjonshemmet men fordi de aller fleste føler begrensninger i livene våre.

Mange ganger har jeg lurt på om det er media som fremprovoserer dette ved og ringe rundt til de finner en som er villig til å kritisere programmet eller om det er forskeren som sulten på oppmerksomhet tar kontakt med media fordi man mener at det man mener er så viktig at man er nødt til å få oppmerksomhet rundt det. Jeg har litt erfaring med media og jeg vet at de kan være sleipe slik at de får til artikler som de vil ha dem - men når folk uttaler det på denne måten så driter de seg så utrolig ut.

Nå er det vel sånn at kritikk er mere spennende og trykke enn støtte og lovprisning. Det betyr nok mindre at 99% av alle som ser på programmet føler at "freakshow" er mere dekkende for oppmerksomhets-syke "eksperter" enn på dette TV programmet.

(Bildet er "lånt" fra nrk.no)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Utrolig god og oppsummerende avslutningsreplikk. Helt enig med deg :)

aasekarin sa...

Så utrolig fint du skriver om dette! helt enig med deg.

Blogglisten