08 mars 2010

Sail away ....

Den flotteste julegaven jeg fikk i fjor var en tur til København med DFDS og kjæresten min. Jeg har vært på danskebåt flere ganger før, men dette var virkelig noe helt annet.

Fredag etter jobb gikk turen ned til kaia her i Oslo og vi logget oss inn for en flott tur. Ikke bare hadde jeg fått turen, men Ane hadde også bestilt alle måltider ombord. Denne turen har virkelig lært meg at jeg ikke klarer og forholde meg til buffé på en sunn måte. Det var så utrolig mye god mat at dette virkelig ble en forlengelse av julen med tanke på mengde og god mat, så nå blir det full fokus på dietten igjen.

Da vi kom til København var vi en tur innom Amalienborg som består ut av flere nydelige bygninger. Grunnen til at jeg var bestemt på at jeg ville hit var fordi Frederik VIIIs Palé nettopp har blitt ferdig etter 6 år med oppussing og nå står klar for Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary. Det er første gang at bygget er åpent for publikum, kun i 3 måneder, før Kronprinsparet flytter inn. Det var tydelig at det ikke bare var jeg som hadde fått med meg dette, for køen utenfor var flere titals meter og tok godt over 30 minutter. Men det var absolutt verdt det, det var utrolig spennende og se hvordan en hadde tatt vare på det gamle samtidig som man hadde benyttet seg av flere av Danmarks moderne kunstnere til å dekorere med nye malerier og installasjoner. Amalienborg har siden 1993 vært kandidat til å bli tatt opp på UNESCOs Verdensarvs liste.


Etterpå var vi innom en nydelig liten restaurant som het Amalie rett nedenfor Amalienborg. I Danmark har de noe som heter frokostrestauranter, og dette må være en av de ypperste i denne kategorien. Den var rett og slett helt fantastisk. Da vi kom inn var det tydelig at vi burde ha bestilt bord, men fikk heldigvis plass. Det er et veldig lite lokale og på vinduet på vei inn var det et lite klistermerke med beskjed om at Amalie var nevnt i Michelin guiden, så kanskje ikke så rart at det nesten var fult. Overraskende nok var prisene ekstremt hyggelige, rettene kostet mellom 70 og 110 kroner, og det smakte helt fantastisk.

Skal du til København noen gang bør du absolutt ta turen innom Amalie: http://www.restaurantamalie.dk/

Det er flott og komme seg litt bort fra hverdagen - og dette var en fantastisk opplevelse. Tusen takk til min fantastiske kjæreste, forlovede og kommende kone for denne perfekte julegaven.

2 kommentarer:

Ane Tønnesland sa...

:D

finingen min

Mona sa...

Så koselig! Trivelig med slike kjæresteturer. :)

Blogglisten