05 mars 2010

Skavlan i kveld

I kveld er Skavlan tilbake på TV etter en liten pause under OL, og han har virkelig fått tak i flotte gjester. Hvis du skal se et program i kveld bør det absolutt bli dette.

Hovedgjesten er Olympisk Mester - Marit Bjørgen. Ingen andre deltakere i OL i Canada tok flere medaljer og ingen tok flere gull en jenta fra Trøndelag. I kveld blir det litt fokus på de enorme musklene, psykologihjelp og konkurransen med blant annet Charlotte Kalla og Justyna Kowalczyk. Alle gjester blir applaudert inn, men Marit fikk stående applaus fra hele salen.

Etter Marit kommer den svenske skuespilleren Stellan Skarsgård som har spilt i storfilmer som Pirates of the Caribbean, Den enestående Will Hunting og Mamma Mia. Nå er han i Norge for å snakke om den nyeste filmen "En ganske snill mann" som er en norsk film laget av Hans Petter Moland. Filmen ble nettopp presentert i Berlin til stor jubel fra både publikum, presse og bransjefolk. Her ble det prating om både kropp og Hollywood (som om det var noen motsetninger her).

Så entrer kanskje det merkeligste parret for kvelden scenen, inn kommer danseband kongen Christer Sjögren og den kontroversielle svenske regissøren Thorsten Flinck. Flinck er nok ikke veldig kjent for oss nordmenn, men Skavlan presenterte han for publikum før programmet som en veldig spennende og meget intelligent mann noe jeg absolutt kan si meg enig i etter og ha sett han. Han skal nå spille inn Strindberg stykket "Faderen" og har valgt Christer Sjögren til rollen som presten. Flinck forteller om hvorfor han valgte Sjögren til nettopp denne rollen, men mye av tiden går likevel med til å skjønne mere av denne artige skruen Flinck virkelig er. Innslaget før de to entret scenen var også ganske underholdende, her tok Skavlan's utegående reporter en tur på Dramaten i Sverige og et større danseband lokale for å finne ut hva teaterpublikummet viste om Christer Sjögren, og hva danseband folket visste om Strindberg. For å si det enkelt var det danseband folkene som viste størst bredde i kunnskapsnivået :)

Etter dette spenstige parret kom tatovøren Kat von D, kjent fra TV seriene Miami inc og LA inc. Nå ble det plutselig tid til å finne ut om noen av gjestene - Skavlan inkludert - hadde noen tatoveringer, men det viste seg at det ikke var stort og hente her. Skavlan forsøkte seg med at han hadde et stort Goth kors tatovert over hele ryggtavlen, men det ble vel bare med det mentale bildet det skapte.

Kat von D var der nok mest i egenskap av sin spennende fremtoning og hadde ikke så veldig mye spennende og komme med dessverre, men har man ikke sett noen intervjuer med henne før blir hun absolutt et friskt pust i programmet. Hun er visst i Norge for å lansere en TV kanal for damer, og etter hva jeg har skjønt var hun erstatning for en svensk Melodi Grand Prix deltaker, så det var absolutt mye mere spennende en den hun erstattet.

Til slutt dukket verdens store miljøforkjemper opp, Oscarvinneren, Grammy vinneren og Nobels Fredsprisvinneren Al Gore opp. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har fryktelig sansen for han etter og ha opplevd han som direkte overlegen, og det hjalp ikke stort på i dag heller da han gikk rett forbi da jeg titulerte han som Mr Gore, og Mr Al Gore. Han snudde seg først da jeg som siste forsøk prøvde meg på Mr Vice President. Det var tydelig noe han likte bedre og høre.

Mot Gore var Skavlan i sitt mere kritiske hjørne og stilte tøffe spørsmål om både kritikken rundt feilaktige opplysninger i det han går ut med og motivene hans for å drive med dette - han har som kjent blitt kritisert for å tjene ganske store summer på miljøaktivitetene sine. Stellan Skarsgård brøt også inn på slutten og stilte noen gode spørsmål angående problemstillingen i at de rike landene gjerne dekker seg bak at fattigere land ikke gjør noe og da vil ikke vi heller. Hvorfor kan ikke vi som er rike starte, og så heller få med de fattigere landene senere. Her hadde tydelig Gore problemer med og svare, selv om han helt klart anerkjente problemstillingen.

Helt til slutt fikk vi en sang av Christer Sjögren og Thorsten Flinck. Sistnevnte er ingen sanger, men Sjögren hadde hatt dette som en betingelse for å stille opp og han hadde takket ja. Det var tydelig at dette var noe mange hadde gledet seg til, for alle de svenske produksjonsfolkene hadde plutselig stilt seg opp på sidelinjen - noe jeg aldri har sett før. Sangen var overraskende bra, og perfekt valgt for begges stemmer. Stellan Skarsgård koste seg tydelig fra scenen, og mens Al Gore smilte diplomatisk (han kan jo ikke ha skjønt stort av den svenske sangen) så virket Kat von D mere uinteressert :)

Summa sumarum var det en fantastisk morsom opplevelse, og jeg tror det er sjeldent jeg finner absolutt alle gjestene så bra at jeg ber om autografen til alle.

Så har du fri i kveld og skal se på TV vil jeg absolutt anbefale NrK1 og Fredrik Skavlan.


Thorsten Flinck og jeg etter sending

P.s Opptaket til sendingen varte i godt over en time, og det skal redigeres ned for å passe inn i det vanlige sendeskjemaet. Noe blir derfor redigert bort, så skulle du ikke kjenne igjen alt fra det jeg har skrevet her så betyr det at de som har redigert har tatt det bort - dessverre. Jeg misunner ikke dem jobben i denne sendingen her.

Ingen kommentarer:

Blogglisten