17 mars 2010

Jeg har gått til psykolog

"Paradise-Daniel: - Jeg valgte å gå til psykolog"


En av hovedsakene på VGnett akkurat nå er at Daniel Hamnes oppsøkte psykolog når han ble stemt ut av Paradise Hotell.

Hva er det som gjør dette til en hovedsak for VG akkurat nå?

Er det sånn at alt som omhandler "Paradise Daniel" er interessant, og derfor omtales dette, som alt annet - eller er det faktumet at psykologhjelp høres veldig dramatisk ut og at de med en slik vinkel ønsker å fremstille det som om Hamnes slet psykologisk etter og ha blitt sendt ut.

Jeg mistenker dessverre at tanken ligger mere bak det siste enn det første og det bekymrer meg veldig.

Hva er det som er så skremmende med psykolog? Hvorfor skal media være med på å opprettholde folks tanke om psykologer som noe skummelt og nesten kun gjelder de med sinnslidelser og som vurderer selvmord?

Da jeg var med på "Heia Tufte" var vi alle nødt til å gå igjennom et møte med en psykolog i forkant av begge sesongene, vi hadde tilbud om å snakke med psykolog under hele innspillingen og når alt var over tok hun kontakt med oss om vi ikke ringte først - for å sjekke litt hvordan det gikk med oss.

Hvorfor var dette så viktig? Trodde Nordisk Film eller noen andre at vi ville bli "skrudd" i hodet og få problemer av serien? Nei, det tror jeg absolutt ikke. Poenget var at vi ble hevet inn i en situasjon ingen av oss hadde forutsetninger til å forutse utfallet av. Ingen av oss trodde at vi ville bli kjent igjen på gata slik vi ble etterpå og ingen av oss kunne forutse hva slike spesielle omgivelser gjør med en selv. Psykologen ble en person vi kunne prate med konfidensielt og som stod utenfor, som kunne hjelpe oss med å skjønne hvorfor vi plutselig kunne oppleve ting anderledes enn vi hadde gjort før.

Før jeg var med på Tufte hadde jeg også en tanke om at man burde være syk for å gå til psykolog, men jeg satte utrolig stor pris på disse samtalene. Jeg fikk litt mere innblikk i hvordan en kan tenke, og hvordan en produksjon som vi skulle være med på kunne forandre hvordan vi reagerte på helt vanlige ting.

Absolutt alle som utsettes for en påkjenning som en reality-serie bidrar til, enten du er med på villmarkstur med Monsen eller sydentur i "Paradis". Det er ikke sikkert alle vil få noe ut av det eller trenger det, men jeg tror mange vil kunne ha veldig godt av det.

Etter Tufte har jeg flere ganger anbefalt psykolog til andre, ikke fordi noen av de jeg har pratet med har vært mentalt forstyrret (noe jeg nesten trodde en måtte være for å trenge en), men fordi jeg vet at en psykolog har mye bedre innsikt i hvordan vi mennesker tenker og reagerer i ulike situasjoner - mye mere enn hva vi skjønner selv.

Så mitt råd til både "Paradise Daniel" og til Ola Nordmann generelt er at psykolog kan være veldig positivt, rett og slett som noen å prate med om man kjenner at man trenger det - om ikke annet en for å forstå litt hvorfor en tenker som man tenker.

Ingen kommentarer:

Blogglisten