26 februar 2010

.... and one has even flown like an eagle


Jeg har samlet på autografer i lang tid og jeg har truffet mange idrettshelter men i går møtte jeg en jeg virkelig er stolt over å ha møtt. Han står virkelig for sann idrettsglede og det er fryktelig mange utøvere som kunne lært noe av han. Under avslutningsseremonien i Calgariy sa Juan Antonio Samaranch: "At this Games some competitors have won gold, some have broken records and one has even flown like an eagle" og hele stadion, over 100 000 mennesker, svarte med og rope "Eddie, Eddie, Eddie"

I går traff jeg hopplegenden over alle: Eddie "The Eagle" Edwards.

Han veide 10 kilo mere en den tyngste motstanderen, han brukte svære briller - noe som var en stor ulempe da de dugget veldig da han hoppet slik at han så minimalt. Eddie ble fort en publikumsyndling og fikk mye mere oppmerksomhet en de andre som deltok, til og med vinnerne av rennene han deltok i. Dette skapte mye misunnelse og endte dessverre med at IOC laget en ny regel etter Calgary om at du for å kvalifisere deg til OL må være en av verdens 50 beste utøvere, eventuelt ha fullført et offisielt renn blant de 30% beste. Eddie forsøkte og kvalifisere seg til Albertville, Lillehammer og Nagano men gav til slutt opp og mente selv at han godt kunne ha deltatt i Salt Lake City men at den nye regelen hadde ødelagt den amatørske gleden av og delta.

Eddie var i Norge for å spille inn et intervju med Golden Goal, så det er bare og følge med de neste ukene for intervjuet. Han var en fantastisk person og jeg er virkelig stolt over og ha møtt Eddie "The Eagle"

Ingen kommentarer:

Blogglisten