25 februar 2010

Publikum på TV

Skavlan, Nytt på Nytt og Senkveld er alle veldig populære programmer på TV, men det mange ikke tenker på er at det også er mulig å se disse programmene live. Jeg har selv vært publikum på alle disse programmene og enda mange flere opp igjennom de siste 10 årene jeg har bodd i Oslo.

Det begynte egentlig med at jeg flyttet til Oslo, kjente ingen, men bodde like i nærheten av NrK. Hva som gjorde at jeg kom på at det var mulig og være publikum vet jeg ikke, men jeg fikk tak i noen billetter til Først & Sist og Nytt på Nytt og dro opp til NrK på ettermiddagstid for å se disse. Først og fremst var det for å ha noe og gjøre på etter jobben, men etterhvert forstod jeg fort at dette var en fantastisk mulighet til å få autografer. Jeg skal ærlig innrømme at fascinasjonen for å være tilstede i studio har forsvunnet for fryktelig mange år siden, men likevel er det en morsom opplevelse hvis gjestene som er tilstede er gode.

En annen ting man ikke tenker over er hvor mye mere man får med seg om man er tilstede. Ta f.eks. Nytt på Nytt som et eksempel; her tar de opp stort sett dobbelt så mye som de trenger og så redigeres det ned til den tilmålte tiden. Er man tilstede får man altså nesten 2 timers show - helt gratis, og man får med seg masse som de hjemme aldri får se. Dessuten har du show med store artister der en får være tilstede når de synger. Normalt vil det koste mye penger og få være tilstede i et eksklusivt publikum når artister som Robbie Williams opptrer, men som publikum er dette helt gratis.

Den eneste jobben du har er og følge med og kose deg - for det er nettopp derfor du er der, publikum er viktig. En skal skape god stemning og gi programlederne og gjestene respons slik at det blir enda bedre sendinger.

Dessverre er det ikke alle som klarer og ta godt vare på publikumet sitt. I dag var jeg nede for å se Golden Goal da de skulle ha hopplegenden Eddie "The Eagle" på besøk, og han måtte jeg jo få autografen til. Her fikk vi beskjed om å møte opp senest kl 17, men da vi kom stod det skilt utenfor at vi måtte vente der til de kom, og ingen dukket opp før 17,30 - og jeg trenger vel ikke si at det ikke er fryktelig hyggelig å stå ute i Karl Johan i over en halv time og vente på og få komme inn. Det er forståelig at en må vente litt (det har en lært ganske fort) men og henvise folk midt på vinteren til å stå utenfor er totalt idioti. Nei takke seg til NrK som har et venterom. Til gjengjeld serverte Golden Goal gratis øl og potetgull, og for de som ikke er avholdsfolk som meg så er det vel verdt og vente ute i en halvtime for å få en gratis pils.

Har du lyst til å være publikum kan du sjekke ut disse linkene:

NrK: http://nrkaktivum.no/publikum
TV2: http://www.tv2.no/omtv2/vil-du-vaere-publikum-1630743.html

P.s. Alle bildene er stjålet fra andre sider på nettet i god "blogg" stil, men når det er sagt kan jeg legge til at jeg var tilstede da alle ble tatt ;)

2 kommentarer:

Hegelill sa...

Høres kjekt ut da å være blant publikum. Dumt jeg bor i lille Haugesund hvor slikt ikke er aktuellt...

Ha en fin dag videre :D

Lars Olav sa...

Det er bare og huske på det om du kommer til Oslo en gang :)

Blogglisten